Konsekwencje jazdy na rezerwie paliwa na silnik samochodowy
W dzisiejszych czasach wiele osób zdarza się jeździć z niskim poziomem paliwa w zbiorniku. Jednak mało kto zdaje sobie sprawę z konsekwencji, jakie może rezerwa paliwa mieć dla naszego silnika. Układy paliwowe w nowoczesnych samochodach są bardzo wrażliwe na zanieczyszczenia i zatkania, a jazda na rezerwie może przyczynić się do poważnych awarii. W tym artykule przyjrzymy się bliżej temu problemowi i dowiemy się, dlaczego warto unikać jazdy na małym poziomie paliwa.
Dlaczego nie warto jeździć na rezerwie?
Jazda z niskim poziomem paliwa w zbiorniku może być niebezpieczna dla naszego silnika. W układzie paliwowym znajduje się wiele elementów, które mogą ulec uszkodzeniu, gdy regularnie korzystamy z samochodu z małą ilością benzyny. Najczęstsze problemy związane z jazdą na rezerwie to usterki pompy paliwowej, zatykanie się filtra paliwa oraz problemy z wtryskami lub ich końcówkami. Wszystkie te awarie bezpośrednio wynikają z jazdy na małym poziomie paliwa.
Przykładowo, często dochodzi do zatkania filtra paliwa lub uszkodzenia pompy paliwowej. Osady i zabrudzenia, które zawsze znajdują się w zbiorniku paliwa, mogą powodować zatykanie się tych elementów. Ponadto, pompa paliwowa, zwłaszcza gdy znajduje się w zbiorniku, może ulec uszkodzeniu z powodu nadmiernego zużycia spowodowanego chłodzeniem przez zanurzenie w benzynie.
Konsekwencje jazdy na rezerwie dla silnika benzynowego
W przypadku silnika benzynowego, jazda na rezerwie paliwowej zazwyczaj nie powoduje większych problemów. W przypadku braku paliwa, wystarczy uzupełnić ilość benzyny i ponownie uruchomić silnik. Układy paliwowe w silnikach benzynowych potrafią się samodzielnie odpowietrzać, co ułatwia ten proces.
Konsekwencje jazdy na rezerwie dla silnika diesla
Jednak w przypadku silników diesla sytuacja wygląda nieco inaczej. Niski poziom paliwa może spowodować zapowietrzenie całego układu, co może być trudne do rozwiązania dla kierowcy. W takiej sytuacji często konieczna jest interwencja mechanika, który będzie w stanie usunąć źródło problemu.
Inne czynniki wpływające na kondycję silnika
Okazuje się, że nie tylko niski poziom paliwa może zaszkodzić naszemu silnikowi. Również paliwo niskiej jakości może negatywnie wpływać na układ paliwowy. Warto zwracać uwagę na źródło pochodzenia paliwa, ponieważ naprawy mogą być bardzo kosztowne.
Jak długo można jeździć na rezerwie?
Mimo że można przejechać pewną odległość z niskim poziomem paliwa w zbiorniku, zaleca się mieć co najmniej ćwierć pojemności baku. Powód jest prosty – w zbiorniku gromadzi się nie tylko paliwo, ale także powietrze i para wodna. Im mniej paliwa w zbiorniku, tym trudniej jest usunąć nagromadzoną wodę, która może powodować korozję i zamarzanie w zimie.
Wpływ jazdy na rezerwie na układ paliwowy
Jazda na rezerwie może również wpływać na żywotność pompy paliwowej. Jej części smarowane są paliwem, a zasysanie powietrza z pustego baku może zniszczyć pompę. W przypadku samochodów z instalacją LPG, jazda na małym poziomie benzyny może prowadzić do uszkodzenia pompy paliwowej.
Wzrost temperatury paliwa
Jazda na rezerwie może prowadzić do wzrostu temperatury paliwa. Powrót paliwa do zbiornika, które nie zostało spalone w cylindrach, może być podgrzewane przez pompę paliwa i silnik. To z kolei może generować problemy z układem wtryskowym i elektronicznymi sterownikami silnika.
Podsumowanie
Jazda na rezerwie może mieć poważne konsekwencje dla naszego silnika. Warto unikać jazdy na małym poziomie paliwa, zarówno dla dobra układu paliwowego, jak i dla długoterminowej kondycji naszego samochodu. Warto dbać o odpowiedni poziom paliwa w zbiorniku oraz korzystać z paliwa dobrej jakości.
Sprawdź nasze produkty: